سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۵۹

اخبار

شرایط پزشکی که باید جدی گرفته شوند

بیشتر افراد تجربه مراجعه به اورژانس را دارند، ولی همه نمی دانند که چه زمانی و در صورت بروز چه علائمی باید اورژانس را خبر کنند یا به آن مراجعه نمایند. اگرچه مفهوم اورژانسی بودن در .......
اگرچه مفهوم اورژانسی بودن در مواردی مانند زایمان، تصادف و سقوط از ارتفاع کاملا مشخص است، ولی در بسیاری از موارد دیگر ممکن است تصمیم برای مراجعه یا عدم مراجعه به اورژانس، چالش برانگیز باشد.
برخی از موقعیت های اورژانس پزشکی و علائم شایع و مهم که در صورت بروز باید جدی گرفته شوند.
 
درد قفسه سینه
 
درد قفسه سینه ممکن است ناشی از دردهای عضلانی باشد که به مسکن پاسخ می دهد، اما چه درد قفسه سینه ای نیازمند بررسی فوری است؟
 
دردی که به طور تدریجی آغاز شود، همراه با تهوع، استفراغ، تپش قلب، تعریق سرد یا کاهش سطح هوشیاری باشد، حالت فشارنده با ماهیت مبهم داشته باشد، حدود 2 تا 15 دقیقه طول بکشد، محل آن پشت جناغ قفسه سینه باشد و با فعالیت تشدید شود.
 
این علائم می تواند نشانگر سکته قلبی یا آنژین قلبی باشد که نیازمند مداخله فوری است.
 
سردرد
 
بیشتر افراد تجربه سردرد را دارند، اما سردردهای اورژانس کدامند؟
 
سردرد با شروع ناگهانی در عرض چند ثانیه، با شدت زیاد به گونه ای که فرد حس کند شدیدترین سردرد زندگی اش را تجربه می کند، سردردی که فرد را از خواب بیدار نماید، با استفراغ های مکرر یا تاری دید یا عدم تعادل همراه باشد، به دنبال فعالیت شدید، ورزش یا فعالیت جنسی شروع شود و انتشار به گردن داشته باشد و در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه شدت بگیرد. بروز تشنج یا کاهش سطح هوشیاری نیز بر اورژانسی بودن سردرد می افزاید.
 
علائم دستگاه عصبی
 
علائمی هستند که منشا Neurologic دارند، در صورت بروز آنها “سکته مغزی یا مشکلات نخاع” مطرح می گردد و بایستی بررسی مغز یا نخاع انجام شود و شامل موارد زیر است:
ضعف دست ها، پاها یا هر دو، تاری دید یا دوبینی، ضعف در عضلات صورت، سنگین شدن زبان و اختلال تکلم، اختلال در بلع، عدم تعادل، سرگیجه بدون دلیل، اشکال در ادراک فرد و تکرار مداوم کلمات، بی اختیاری ادرار یا مدفوع، بی حسی ناحیه تناسلی و عدم توانایی انجام حرکات ظریف. بروز یک یا چند مورد از علائم فوق نیاز به بررسی جدی دارد.
 
درد چشم و کاهش بینایی
 
درد یک طرفه ی چشم به همراه تهوع و استفراغ، تاری دید و قرمزی چشم می تواند نشانگر افزایش فشار چشم باشد که نیازمند اقدامات فوری است. هرگونه کاهش بینایی، تاری دید یا دوبینی ناگهانی بایستی فورا بررسی شود.
 
تنگی نفس
 
تنگی نفس در فردی که سابقه مشکلات ریوی نظیر آسم دارد می تواند نشانه حمله آسم باشد که نیازمند مداخله فوری است، اما تنگی نفس در فردی بدون سابقه بیماری ریوی، چه زمانی نیازمند بررسی فوری است؟ تنگی نفس ناگهانی به ویژه در حالت استراحت که همراه با درد قفسه سینه است؛ درد تیزی که با نفس کشیدن بدتر می شود و تنفس را برای بیمار سخت می کند. این اتفاق اگر در آقایان جوان قدبلند رخ دهد قطعا می تواند علامت مهمی از بیماری نوموتوراکس باشد که نیازمند مداخله فوری است. همچنین تنگی نفس به همراه درد قفسه سینه و سرفه که حاوی خون است نیز می تواند از علائم آمبولی ریه باشد.
 
درد شکم
درد شکم نیز از علائمی است که افراد ممکن است بارها به دلایل مختلف از جمله ورم معده، اسهال، یبوست یا سندروم روده تحریک پذیر در طول زندگی خود تجربه کنند، اما چه نوع درد شکمی نیازمند بررسی فوری است؟ دردهای ناگهانی شکم به ویژه اگر بعد از انجام آندوسکوپی یا به همراه اشکال در بلع، درد قفسه سینه یا گردن با انتشار به شانه چپ یا پشت، استفراغ، تنگی نفس و تب باشند، درد شکم ناگهانی در افرادی که مشکل زمینه ای نامنظمی ضربان قلب دارند، درد ناگهانی شکم که ارتباطی به غذا خوردن نداشته باشد و با خم شدن به جلو بهتر شود و نیز درد شکمی که با عدم دفع گاز و مدفوع همراه باشد، نیازمند بررسی فوری است.

درد دست ها و پاها
درد ناگهانی دست ها و پاها به ویژه اگر همراه با تغییر رنگ، سرد شدن یا گزگز و بی حسی آنها باشد، نیازمند مداخله پزشکی است.

افکار خودکشی
بروز افکار خودکشی در اطرافیان ممکن است نشانه معمولی از یک بیماری روحی باشد، ولی نادیده گرفتن آن می تواند به اتفاقات تلخی منجر شود. بنابراین اگر متوجه شدید فردی افکار خودکشی دارد، علائم وی را جدی بگیرید و از افراد متخصص در این زمینه کمک بخواهید، به ویژه اگر یک مرد با سابقه اختلالات روحی، مصرف مواد مخدر یا اعتیاد به الکل و سابقه خودکشی قبلی (خود فرد یا اعضاء خانواده) دچار این افکار گردد. علائمی که ذکر شد، خلاصه ای از موقعیت هایی است که نیازمند مداخله اورژانسی هستند.
 
هرگونه علامت یا رویدادی که شما را نگران کند یا تشخیص دهید نیازمند خبر کردن اورژانس یا مراجعه کردن به آن می باشد، بایستی بدون تردید جدی گرفته شود و خبر کردن اورژانس یا مراجعه به آن انجام شود.
 
 
منبع:مجله پزشکی سیب
۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ۰۸:۵۵
تعداد بازدید : ۶۰۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید